Štát chcel vylepšovať sieť nabíjačiek pre elektromobily, ale dopadol ako obvykle

autor: Katarína Jánošíková (ICJK)

Elektromobily sa stávajú rozšírenými v mestách, no ak sa chcete vybrať na ekologickú jazdu naprieč krajinou, cestu si musíte veľmi starostlivo naplánovať. Na mape Slovenska sú ešte stále rozsiahle biele miesta bez dobíjacích staníc. Ministerstvo hospodárstva sa rozhodlo problém riešiť a ponúknuť obciam príspevok na dobudovanie nabíjacích staníc. Spôsob, ktorým to urobilo, však nijako nezaručí, že vzniknú práve tam, kde chýbajú.

Kto skôr príde, ten prv melie

Podľa výzvy, ktorú rezort zverejnil prvého júla, nie je prioritou pokryť biele miesta. O pridelení príspevku rozhoduje rýchlosť žiadateľa – kto oň skôr požiada, ten ho dostane. 

Analytik z Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika Ivan Kuhn povedal, že sa s takouto podmienkou ešte nestretol. “Prvýkrát počujem takéto kritérium, zdá sa mi to nezmyselné,“ vyhlásil Kuhn pre ICJK. „Kritériom by mala byť v tomto prípade vzdialenosť miest od hlavných ťahov, pokrytie sieťou alebo či už obec má elektromobily.” Podľa Kuhna, ak chce štát vymazať biele miesta z mapy Slovenska, sieť nabíjacích staníc by sa mala tvoriť koncepčne, čomu kritérium rýchlosti podania žiadosti odporuje.
Ministerstvo svoju podmienku obhajuje s tým, že optimalizuje byrokratické procesy.

Najrýchlejší boli špekulanti

Takto nastavenú výzvu okamžite využili špekulanti. Informácie o dotácii, ktoré mali byť až do zverejnenia dôverné, predčasne unikli.

Mestu Žarnovica sa ohlásila a požiadala o stretnutie spoločnosť Ecoauto už koncom predchádzajúceho mesiaca. Podľa projektového manažéra mesta im firma ukázala výzvu v plnom znení aj s prihlasovacím formulárom. Napriek tomu, že v tom čase to boli stále tajné informácie.

“Bolo nám povedané, že jedným z dôležitých kritérií je dátum predloženia samotnej žiadosti a že by bolo vhodné spraviť ten projekt čo najrýchlejšie,” opisuje stretnutie projektový manažér mesta Žarnovica Pavel Hudec.

Zástupca spoločnosti Ecoauto Milan Lešánek ICJK tvrdil, že žiadne podrobnosti o výzve nevedel. Podľa projektového manažéra však na stretnutí zazneli aj podrobnosti. Napríklad aj zvláštne zvýhodnenie pre mestá a obce zo znevýhodnených regiónov. Rezort má podľa nastavených kritérií antedatovať ich žiadosti o päť dní, aby tak mali väčšiu šancu získať dotáciu.

Ministerstvo pripravovilo výzvu v spolupráci so Slovenskou asociáciou pre elektromobilitu. Keď štát konzultuje technické otázky s odborníkmi, nie je to nič neštandardné. Spoločnosti združené v asociácii tak mali prístup k plnému zneniu výzvy ešte pred jej vyhlásením. Jednou z nich bola práve firma Ecoauto, preto mala všetky informácie k dispozícii.

Koľko miest a obcí takto spoločnosť Ecoauto oslovila, Lešánek neprezradil. Tie, ktoré sa podmienky výzvy dozvedeli skôr, môžu mať projekty pripravené dopredu a tak získať konkurenčnú výhodu.

“Ja som obciam nerobil ponuky. Len som ich bezplatne informoval. Sľúbil som im aj pomoc, ak by niečomu nerozumeli,” obhajoval svoj postup Milan Lešánek z Ecoauto.

Bez verejného obstarávania

Projektový manažér mesta Žarnovica, ktorý bol na stretnutí s Lešánkom, postup firmy Ecoauto považuje za neetický. “Myslím, že je veľká pravdepodobnosť, že ak firma príde a o tom projekte povie informácie, ponúkne s ním pomoc a zároveň navrhne mestu, že ak dostane tú dotáciu, mohlo by aj ich spoločnosť osloviť v prieskume trhu, tak väčšina z tých oslovených primátorov sa na tú spoločnosť aj obráti,” povedal pre ICJK.

Maximálny príspevok štátu pre mesto je päťtisíc eur. Hoci náklady na vybudovanie nabíjacej stanice môžu v jednotlivých prípadoch narásť, je predpoklad, že stále pôjde o zákazku v sume, ktorú mesto nemusí obstarávať vo verejnej súťaži. Pri možnosti priameho zadávania zákazky je postup spoločnosti Ecoauto pochybný. Ministerstvo hospodárstva naň po upozornení zareagovalo.

“Ministerstvo hospodárstva považuje daný postup firmy Ecoauto, s.r.o. za neetický a únik informácií je hrubým narušením vzťahov medzi ministerstvom a asociáciou, ktorá bola počas pripomienkového procesu výzvy oboznámená s tým, že ide o vysoko dôverné informácie,” uviedlo ministerstvo hospodárstva a prostredníctvom tlačovej správy upozornilo aj obce a mestá, aby pristupovali s obozretnosťou k prípadným špekulatívnym ponukám rôznych spoločností ešte pred vyhlásením samotnej výzvy. “Treba zdôrazniť, že až oficiálnym vyhlásením výzvy na stránke ministerstva sa všetci aktéri definitívne dozvedia konkrétne podmienky pre poskytnutie dotácie, vrátane výšky podpory.”

Materiál, ktorý mestám na stretnutí predložila spoločnosť Ecoauto a materiál, ktorý prvého júla zverejnilo ministerstvo, boli napokon totožné. Slovenská asociácia pre elektromobilitu už začala voči spoločnosti Ecoauto konanie a v najbližšej dobe bude rozhodovať o jej vylúčení zo svojich radov.

Rezort hospodárstva rozdá vo výzve na dobudovanie nabíjacích staníc pol milióna zo štátneho rozpočtu. Obce a mestá sa môžu prihlasovať do prvého októbra. Mesto Žarnovica sa zatiaľ nerozhodlo, či sa do výzvy zapojí.

zdroj titulnej fotografie: pixabay